tirsdag den 25. december 2007

Ædelig jul


Jeg håber for alle, at I har haft en dejlig jul. Min kæreste og jeg har nydt at være familiefri. Ikke noget med dovne onkler, der bare sidder der og tager for sig af retterne, mens den kvindelige part af familien, stormer rundt, dækker bord, pynter op, laver mad, mens mændene sidder og godter sig med de sædvanlige vittigheder og smålumrer med deres "hø hø", når de selv synes de er morsomme.

Vi har undgået de anstrengte høfligheder over for velmente, fejlslagne julegaver, som sædvanligvis ikke faldt i god jord.

Vi har til gengæld ædt os igennem de sidste par dage og triller fornøjede rundt i en marcipansukkerrus, bevæger os højst mellem køkken, tv, pc, bade- og soveværelse og er til ingen som helst nytte for omverdenen.

Jeg, som ellers har været oppe på anti-julebarrikaderne, forfalder nu til gran, julelys, hjemmelavet risengrød og ris a la mande. Jeg er blevet en af de kvinder, som dækker bord (har for første gang i mit liv haft dug på køkkenbordet), pynter op, laver mad (som jeg ellers hader) og min kæreste, som ellers står for den kulinariske del af pligterne i hjemmet, har vist nydt den ændrede arbejdsfordeling.

Måske skal vi kvinder ikke brokke os over de dovne mænd. Det er jo ikke dem, som beder om julestads, hjemmelavet mad og julegodter. Det er os kvinder, som forfalder til sentimentalitet og gerne vil have lov til at kræse lidt ekstra. Og selvfølgelig vil vi have ros for vores anstrengelser. Ellers er det jo ikke noget værd - eller hur?

I alle fald har jeg nydt at være husalf et par dage, men nu gider jeg heller ikke ret meget længere.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Siff

Tak for din kommentar inde på min WhaggaWhagga-profil. Jeg synes din reference til humans4balance fortjener et større publikum, så jeg har lavet et link på min blog til sitet. Bare som mit beskedne bidrag ... :-)

Smuk dag til dig
WhaggaWhagga