onsdag den 5. december 2007

Opdragelsens og forældreskabets dilemma




Det værste jeg synes mine forældre har gjort mod mig, var at knække min vilje; at gøre mig til en behagesyg lille pige, som stadig kæmper med at frigøre sig indeni mig. Jeg tænker, hvordan ville jeg mon have blevet, hvis de ikke havde slået så hårdt ned overfor mig? Ville jeg være blevet en af de utålelige børn, som råber og skriger og kræver sin vilje til gene for alle? På en måde tror jeg det ikke. Jeg er ret sikker på, at jeg ville være påståelig og viljestærk. Jeg mærker de sider af mig selv. Men jeg ville ikke være en skrigeballon.

Jeg er overbevidst om, at der er børn som i højere grad end andre behøver faste grænser og en bestemthed hos forældrene. Man behøver blot at zappe forbi en af de utallige programmer med umulige børn og deres eftergivende forældre for at se behovet. Men der findes også andre slags børn. Børn som har brug for forældre og andre voksne, som ser, hører og er ægte interesserede. Det betyder ikke, at de skulle lade mig bestemme og tage beslutninger fra første færd, men være vejledere og hjælpere i en uforståelig verden. Bygge selvtilliden og selvværdet op.

Jeg tror ikke at en opdragelsesform virker for alle og jeg savner en nuancering og større forståelse af børns vilkår.

Jeg mener, at hele kernefamilie-ideen er absurd. Mennesket er et flokdyr og opdragelsen af børn bør ikke være forældrenes ansvar alene. Ingen kan være der 100% for deres børn. Børn har brug for andre, som kan træde til når forældrene bliver trætte og irritable. Børn har brug for flere rollemodeller. Der ligger et unødigt pres på forældrene og det er klart at man når en grænse og at grænser bliver overskredet.

Der er en underlig forestilling om at forældre bare har at klare jobbet. Det mener jeg er urimeligt. Jeg tror, vi i langt højere grad skal begynde at tænke i bofællesskabslignende småsamfund, hvor børn render ud og ind hos forskellige familier, hvor der findes små nærinstitutioner med børn i mange aldre. Der må findes en bo- og familieform, som kan passe sammen med karriere, interesser og personlig udvikling.

Det vil være skønt at få sådanne gode eksempler mere frem. Lad os få nogle succeshistorier på banen!

Ingen kommentarer: